Święta droga Jadwigi do gwiazd

Opisz przebieg swoich gier i podziel się tym z innymi
Awatar użytkownika
paxis
Posty: 188
Rejestracja: pn 26 kwie 2021, 13:00

Re: Święta droga Jadwigi do gwiazd

Post autor: paxis »

ziemniak pisze: ndz 23 maja 2021, 19:42 Gratuluję Ci zwycięstwa paxis w 1710 r. dotarłeś na Marsa. Twój wynik budzi respekt.
Dzięki! Prawdę mówiąc oczekiwałem trochę lepszego wyniku, bo możliwość była, na końcu tylko koncentracja trochę nawaliła. Zaraz zrobię małą analizę gry i opiszę co się udało a co trochę mniej.
Awatar użytkownika
paxis
Posty: 188
Rejestracja: pn 26 kwie 2021, 13:00

Re: Święta droga Jadwigi do gwiazd

Post autor: paxis »

Analiza gry

Ogólnie moim cichym celem gry było uzyskanie wyniku poniżej 250 tur. To się prawie udało ;)

Co sie udało?
  • udało sie zagrać pierwsze story w ogóle i do tego nawet do końca :D
  • udało się szybko założyć religię - możliwe, że nawet trochę za szybko, bo przez to została trochę zahamowana ekspansja
  • zdobycie ważnych wielkich naukowców
  • udogodnienia - po ostatnich patchach o wiele trudniej mieć udogodnienia na poziomie. W tej grze to był dramat. Za dużo miast z -10% do wszystkiego. To boli :x
  • szybkie wojny z minimalna ilością wojska - dobry timing z generałem na początku
  • osiągnięcie pierwszych ciemnych wieków a potem już tylko heroiczny i złote wieki
  • posiadanie wielu miast
  • szybka generacja nauki
  • wybudowanie wszystkich ważnych cudów (oprócz Big Bena)
  • początek i środek gry
  • cel Jadwigi - jedna religia i jedno państwo
Co sie mniej udało?
  • końcówka od tury 170 była ciężka. Port Kosmiczny mogłem teoretycznie wybudować już w turze około 195 ( w końcu wyszła tura 215, co jest 20 tur za późno), tylko nie miałem ani zlevelowanej Reyny ani nie miałem pieniędzy. To jest duży błąd, trzeba było wcześniej lepiej zaplanować. Przez to końcówka strasznie się przedłużyła. Myślę, że spokojnie można uzyskać wynik poniżej 230 tur
  • pod koniec gry bardzo mało wpisów na forum. Następny razem postaram się być trochę bardziej konsekwentny. Wpisy zwalniają rozgrywkę i pozwalają więcej planować, co w tej grze jest bardzo ważne. Ta gra ma tyle mechanik, że tylko przez głębsza analizę można uzyskać dobre efekty
  • religia - jako część story w porządku, jako pomoc w grze nie była zbyt mocna. Możliwe, że powinienem wybrać inne wierzenia. Z tymi co miałem dostawałem około 10 :sc na turę, co jest nie za dobrym wynikiem. Na początku to coś ale pod koniec gry to trochę żałosne. Kupowanie naukowych budowli też raczej mało pomocne, szczególnie w czasie gdy wydawałem :faith na budowanie robotników. Pod koniec gry trochę bardziej pomocne. Muszę się zastanowić co by było bardziej odpowiednie
Lessons learned
  • lepiej zaplanować końcówkę gry. W sumie to wybierając jako cel wygraną naukową trzeba planować od samego początku. Szczególnie które miasto będzie miało maksymalną produkcję. U mnie było tak, że najlepszy był Kraków z około 175 :prod. To też nie jest rewelacyjne, ponieważ można uzyskać nawet ponad 250 :prod
  • religia tak ale ... dobry wybór wierzeń i panteonu. Panteon był OK moim zdaniem. Wierzenia trzeba trochę podszlifować (więcej produkcji, złota albo kultury)
  • lepiej wykorzystywać gubernatorów. Szczególnie Magnusa do zwiększenia produkcji w mieście z Portem Kosmicznym
  • udogodnienia - Colosseum za późno zbudowane. Colosseum to przymus. Od razu musi być zaplanowane. Inaczej dramat. To kosztowało mnie przynajmniej 10 tur w grze
  • duże cywilizacje potrzebują więcej udogodnień, niby proste ale jakie skomplikowane :D
  • ciemne wieki - są Ok w pierwszym przejściu ale moim zdaniem nie na trudności król. W tej grze ciemne wieki trwały 60 tur a to jest o 10 tur za długo. To jest też około 10 tur które zabrakły na końcu. Na bóstwie ok, bo wtedy ciemny wiek trwa około 50 tur. To jest OK i do zrobienia.
  • Polska ma bardzo mocną stronę to jest zamiana karty wojskowej na jokera. Sukiennice są też w miarę OK. Jeżeli chodzi o huzarów to nie miałem okazji wypróbować. Bomby kulturowe generowane dzielnicami wojskowymi zrobiłem może jeden raz. Fortów nie budowałem. Ogólnie Polska jest mimo wszystko nie stworzona do wygranej naukowej ale karta joker to jej najmocniejsza strona (tym nawiązali trochę do Civ5)
  • ciemne wieki maja jeden duży problem, gdy chce się wcześnie prowadzić wojnę. Lojalność jest problematyczna i nie ma się szansy na utrzymanie miast, które są daleko od pozostałych miast. Podbicie np. jednego miasta jest w miarę możliwe i ułatwione dzięki karcie ciemnego wieku, która dodaje +5 do ataku
Pozostałe informacje
  • dziwną rzeczą jest to, ze nie miałem w grze ani jednego huzara. Powodem było p-m Akad i jego wspaniały bonus (omijanie murów jednostek w zwarciu, czyli nie dla jazdy konnej).
  • Mapa była bardzo szczególna ale ciekawa. Widać, że robiona ręcznie
  • Hindusi nie mieli ani jednej jednostki wojskowej, mimo tego mieli obronę miast. Dziwna sprawa. Moim zdaniem bug w grze.
  • Porównując wyniki na civfanatics-ach to tylko jedna osoba miała lepszy wynik (209 tur), pozostali powyżej 290tur
Awatar użytkownika
ziemniak
Site Admin
Posty: 194
Rejestracja: śr 03 mar 2021, 19:06

Re: Święta droga Jadwigi do gwiazd

Post autor: ziemniak »

A propos grania Jadwigą to wydaje mi się ciekawym wyzwaniem wygranie królową Polski w moim ulubionym modzie, na poziomie trudności boski z 20 przeciwnymi cywilizacjami...
Awatar użytkownika
paxis
Posty: 188
Rejestracja: pn 26 kwie 2021, 13:00

Re: Święta droga Jadwigi do gwiazd

Post autor: paxis »

Tak to mogło by być wyzwanie i możliwość wykorzystania siły militarnej Polski z celem dominacji. Czy raczej masz na myśli wygraną naukową?
Awatar użytkownika
ziemniak
Site Admin
Posty: 194
Rejestracja: śr 03 mar 2021, 19:06

Re: Święta droga Jadwigi do gwiazd

Post autor: ziemniak »

Mam na myśli jakąkolwiek wygraną... Nawet teraz próbuję grać taką grę ale jest cholernie trudno... ehhh ci Niemcy. Na maratonie wypowiadają mi wojnę ok 50 tury...
Awatar użytkownika
paxis
Posty: 188
Rejestracja: pn 26 kwie 2021, 13:00

Re: Święta droga Jadwigi do gwiazd

Post autor: paxis »

To jakaś 17 tura na standard. Trudno się przed czymś takim obronić. Budować od początku jednostki i czekać aż nadejdą. Wysłanie delegacji może trochę pomóc.
ODPOWIEDZ